چگونه به کودکان نه بگوییم؟

نه گفتن به بچه ها

نه گفتن به بچه ها

نه گفتن به کودک یکی از روش ‌های تربیتی است که لازم است والدین در موقعیت و شرایط مناسب از آن استفاده کنند. گاهی کودکان خواسته ‌هایی دارند که به هر دلیلی امکان برآورده کردن آن وجود ندارد، در این وضعیت باید بتوانید به او “نه” بگویید. هر چند وقت یک بار شنیدن کلمه نه می تواند برای بچه ها مفید باشد. این نه گفتن مرز مشخصی را بین شما و کودک تعیین می کند، اگر درست این روش را به کار بگیرید، کودک متوجه حسن نیت شما خواهد شد. راه های زیادی برای نه گفتن به کودک وجود دارد، اما همه آن ها موثر نیستند. اگر به فرزند خود نه می گویید، مهم است که نشان دهید منظور شما دقیقا همان است و نظرتان تغییرپذیر نیست.

یک جواب قطعی بدهید.

شنیدن مواردی مانند “خوب حالا باشه تا بعد، حالا ببینیم چی میشه و…” یا “احتمالاً نه” ، می تواند برای کودکان نامفهوم باشد و جایگاه شما را به عنوان والد سست نشان دهد. آن ها ممکن است التماس کنند، ناله کنند و جیغ بکشند تا یک “نه” گفتن شما را به یک “بله” تبدیل کنند. وقتی نه می گویید، پاسخ خود را قطعی کنید. بگویید: “نه، تو نمی تونی این کار را امروز انجام بدی”. این را با لحنی محکم بگویید تا جدی بودن و شوخی نداشتن شما را کاملا متوجه شوند.

البته ممکن است زمان ‌هایی وجود داشته باشد که پاسخ واقعا “شاید” باشد. در این موارد، با توضیح چرایی آن، موضع خود را روشن کنید. چیزی شبیه این بگویید: “من مطمئن نیستم که آیا می توانیم به پارک برویم یا نه. ما باید منتظر بمانیم و ببینیم بعد از ناهار هوا چگونه است.”نه گفتن به بچه ها

توضیح مختصری ارائه دهید.

توضیح کوتاهی در مورد این که چرا نه می گویید می تواند قاطعیت شما نسبت به فرزندتان را به یک تجربه یادگیری تبدیل کند. گفتن “نه تو نمی تونی بدون جلیقه نجات به استخر بپری” بدون توضیح مفید نیست. فرزند شما ممکن است فکر کند “من نمی توانم این کار را انجام دهم زیرا مادرم از من بدش می آید یا همیشه با من مخالف است”، بدون این که خطر احتمالی را تشخیص دهد. سعی کنید چیزی شبیه به این را بگویید: “نه نمی توانی بدون جلیقه نجات خود به استخر بپری زیرا فعلا شناگر ماهری نیستی که بتوانی بدون جلیقه نجات تا انتهای استخر شنا کنی.” وقتی فرزند شما دلیل پاسخ شما را بفهمد، ممکن است در مواقعی که شما حضور ندارید، ریسک کارهای پر خطر را نکند و قبل از انجام کاری به عواقب آن فکر کند.

تسلیم نشوید.

زمان مواجهه با جیغ و داد و گریه کودک، از تصمیم خود کوتاه نیایید. تغییر دادن پاسخ نه به یک بله، برای فرزند شما تقویت کننده ی این است که شما واقعاً منظورتان نه گفتن نیست و در صورتی که آن ها کار خودشان را انجام دهند دچار پیامد منفی از طرف شما نخواهند شد. حتی وقتی چيزهايی از اين قبيل را می شنويد: “اما بقيه می توانند اين كار را انجام دهند!” یا ، “تو خیلی بد اخلاقی ازت متنفرم!” از حرف و تصمیم خود باز نگردید و به فرزند خود یادآوری کنید: “دوستت دارم و این قانون من است” و مکالمه را متوقف کنید. غر زدن های ملایم را نادیده بگیرید و از بحث در مورد پاسخ خود اجتناب کنید. از مشارکت در بحث هایی که احتمالا به بگو مگو و جنجال خواهد رسید خودداری کنید و وارد هیچ نزاع قدرتی نشوید.نه گفتن به بچه ها

در صورت لزوم پیامدها را دنبال کنید.

اگر رفتار فرزند شما آشفته و ویرانگر شود، اگر به فریاد زدن، جار و جنجال راه انداختن و به ستوه آوردن شما ادامه دهد، بهتر است با استفاده از تکنینک محرومیت زمانمند (Time out) اوضاع را کنترل کنید. در مجموعه هانا به معرفی این تکنیک پرداخته ایم. تکنیک محرومیت زمانمند یا وقفه کوتاه که اغلب آن را به عنوان یک روش محروم سازی اجتماعی می شناسیم، یک روش اصلاح رفتار است که شامل محروم کردن موقت کودک از محیطی است که در آن مرتکب رفتار غیرقابل قبولی می شود. محرومیت زمانمند یا وقفه کوتاه زمانی استفاده می شود که کودک با یک رفتار مخرب، به خودش، به دیگری یا به محیط آسیب برساند.

با احساسات خود به شیوه ای سالم برخورد کنید.

برخی از والدین ممکن است نه گفتن را دوست نداشته باشند؛ زیرا نمی خواهند رفتار خشنی داشته باشند. برخی دیگر ممکن است احساس گناه کنند که فرزندشان ناراحت است. مهم این است که هنگام نه گفتن به احساسات خود توجه کنید تا بتوانید با شیوه ای سالم و سازنده با آن‌ ها مواجه شوید. به خود یادآوری کنید که خوب است کودک شما احساسات ناراحت کننده ای مانند غم و نا امیدی را تجربه کند. در واقع، نه گفتن به درخواست های فرزند شما به او این فرصت را می دهد که با احساسات خود به شیوه مناسب اجتماعی برخورد کند.نه گفتن به بچه ها

مطمئن شوید که اغلب بله می گویید.

نه گفتن به همه درخواست‌ های کودکتان می‌ تواند مضر باشد. بچه ها به فرصت برای کشف مکان های مختلف و امتحان چیزهای جدید نیاز دارند. بنابراین مهم است که به فرزندتان اجازه دهید کارهایی را که برای رشد او خوب است را انجام دهد. وقتی می خواهید نه بگویید، از خود دلیل آن را بپرسید. کودکان بیشترین تاثیر را از والدین خود می گیرند. اگر در مقابل کوچک ترین مخالفت هایشان با شما در زندگی روزمره با سرزنش مواجه شوند قطعا مخالفت را نوعی ناهنجاری تلقی خواهند کرد.

محصول تکنیک های ارتباطی یک محصول منحصربه فرد است که به ما کمک می کند با فرزندمان یک ارتباط سالم و موثر داشته باشیم و بدانیم گفتن چه چیزهایی در کلام و انجام چه کارهایی در رفتارمان مانع از شکل گیری ارتباط مثبت میان والدین و فرزندان می‌ شود. ویژگی منحصر به فرد این محصول و سایر محصولات هانا این است که محتوای بسیاری از محصولات تالیفی هستند یعنی توسط موسسه خدمات روانشناسی سروهانا تولید و تنظیم شده اند. شما می توانید  علاوه بر یادگیری اصول تربیتیِ به روز و  علمی، با نحوه به کار بردن این تکنیک ها نیز آشنا شوید. برای رسیدن به این هدف، محتوای محصولات به صورت کاملا کاربردی آموزش داده شده اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید