اپلیکیشن هانا ، از تولیدات موسسه پژوهشی روانشناختی سروهانا موفق به کسب عنوان شرکت خلاق از طرف معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری گردید.
شرکت های خلاق چه شرکت هایی هستند؟
شرکتهای خلاق به شرکتها و مؤسسات خصوصی نوآوری اطلاق میشود که یا در صنایع خلاق و فرهنگی مشغول به فعالیت بوده یا الگوهای نوین کسبوکار (عمدتا IT محور) را در ارائه محصولات و خدمات خود به کار گرفته باشند. در کنار شکلگیری شرکتهای دانشبنیان در جامعه و مراکز علمی و دانشگاهی، بخش دیگری از شرکتها و استارتاپها که عمدتاً در صنایع فرهنگی و نیز خدمات نوین و کسب و کارهای مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند، با کمک و مساعدت معاونت علمی در این زیستبوم ظهور و بروز کرده و در حال رشد هستند. جوهره رشد این شرکتها بر نوآوری و خلاقیت برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدلهای نوین کسبوکار در سطح بازارهای هدف استوار است و لزوماً در مراحل شکلگیری و رشد، مبتنی بر پژوهش و توسعه فناوریهای پیشرفته نیستند. این حوزه به دلیل ماهیت عمدتاً خدماتی، پتانسیلهای زیادی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در کشور دارد. بر این اساس در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری، سال «حمایت از کالای ایرانی و تولید ملی» نامگذاری شد، آییننامه اجرایی «برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق» ابلاغ و توسط ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز معاونت علمی به عنوان دبیرخانه این برنامه به مرحله اجرا میرسد.
برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق چیست؟
با توجه به رونق اقتصاد خلاق، به عنوان رویکردی نوین در عرصه اقتصاد، صنعت و فرهنگ که در تلاش است با ایجاد پیوند و تعامل میان این حوزه ها، ارزش اقتصادی و فرهنگی محصولات خلاق را به مثابه تولیدات ارزشمند در عصر حاضر نشان دهد، شاهد هستیم که در کنار شکلگیری شرکت های دانشبنیان در مراکز علمی و دانشگاهی کشور، بخش دیگری از شرکتها که عمدتا در صنایع خلاق، فرهنگی و خدمات نوین و مبتنی بر فضای دیجیتال فعال هستند و ماهیت رشد ایشان بر مبنای خلاقیت، نوآوری و ارایه مدل های نوین کسب و کار می باشد، در زیستبوم نوآوری و کارآفرینی کشور ظهور کرده و مراحل رشد خویش را با شتاب پشت سر می گذارند. لذا ظرفیت بالای شرکت های خلاق در ایجاد و رونق اشتغال کشور و فقدان یک برنامه ی منسجم و متمرکز به منظور حمایت از شرکت های فعال در حوزه ی صنایع خلاق، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را بر آن داشت، تا در راستای ایجاد و ارتقای زیستبوم نوآوری و کارآفرینی به منظور توسعه اقتصاد دانشبنیان در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و تدابیر مقام معظم رهبری، با برنامه ریزی، ارائه و تصویب برنامه ای با عنوان برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق، بیش از پیش توجه به این حوزه از صنایع را در دستور کار خویش قراردهد و تحت برنامه مصوّب مذکور، راهکارهای سیاستی و حمایتی را در این حوزه ایجاد و تسهیل نماید. شرکت سروهانا که تولید کننده اپلیکیشن بازی آنلاین هانا است ، موفق به کسب عنوان هانا شرکت خلاق گردید.
اهداف برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق
- توسعه زیست بوم نوآوری وکارآفرینی در کشور و ارتقاء سهم شرکتهای خلاق در اقتصاد
- توسعه کیفی مشاغل از طریق حمایت از شرکتهای خلاق و اشتغالزایی برای نیروهای جوان و تحصیلکرده
- ایجاد و تقویت برندهای شرکتهای خلاق در صنایع و محصولات فرهنگی کشور و خدمات جدید مبتنی بر فناوری و نوآوری
- حل معضلات اجتماعی و مشکلات اساسی کشور نظیر رفع مشکلات کمآبی و خشکسالی و پسماند، کنترل آلاینده های زیستی، بهینهسازی مصرف انرژی و آب و اصلاح الگوی مصرف با رویکردهای خلاق و نوآورانه
- تقویت صادرات و همکاریهای بینالمللی در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و کسب وکارهای نوآورانه
دیگر خدمات برنامه توسعه زیست بوم شرکتهای خلاق و فعالیت شرکت های خلاق:
- حمایت از مشارکت با نهادها و صندوقهای خطرپذیر از طریق تقویت سازی
- تأمین مالی و سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی
- جلب مشارکت دستگاههای اجرایی
- مسئولیت اجتماعی شرکتها، نهادهای عمومی غیردولتی برای دسترسی آسان شرکتهای موضوع برنامه به خدمات آنها
- تسهیل استفاده کسبوکارهای نوآور از فضاهای کاری در اختیار بخش عمومی یا دولتی برای ارائه خدمات و محصولات و بهرهمندی از ظرفیتهای تفاهمنامه میان معاونت علمی و شهرداری برای استقرار در پهنههای شهری
- ارائه تسهیلات نظاموظیفه برای افراد کلیدی فعال در شرکتهای خلاق
- کمک به ایجاد و ترفیع برند برای شرکتهای مشمول این برنامه از طریق برگزاری رویدادهای تخصصی نظیر رویداد استارتاپ های برتر
- برگزاری جشنوارههای نوآوری و کارآفرینی
- ایجاد نمایشگاههای تخصصی و نظایر آنها
- کمک به ایجاد مراکز و کریدورهای خدمات توانمندی و تجاریسازی
بدون دیدگاه